Porady lekarskie przez telefon – jak i kiedy z nich korzystać?

porady lekarskie telefoniczne

Według raportu z 2020 r. prawie 75% Polaków w przypadku mniej poważnych dolegliwości jest skłonna skorzystać z konsultacji lekarskich online. Oznacza to, że przystosowaliśmy się szybko do zmian, jakie zafundował nam rok zdominowany przez pandemię. Najpopularniejszą formą kontaktu z lekarzem online jest rozmowa telefoniczna.

Porady telefoniczne w czasie pandemii

Zdaniem specjalistów porada lekarska przez telefon to dobry sposób na dokonanie wstępnej oceny stanu zdrowia pacjenta oraz możliwość kontynuowania dobranego już wcześniej leczenia. Jest to alternatywą dla osób przewlekłe chorych wymagających stałego monitorowania zdrowia. Jednocześnie dzięki tej formie kontaktu ogranicza się rozprzestrzenianie się choroby w społeczeństwie.

Na czym polega telefoniczna porada lekarska?

Teleporada już od kilku lat była standardem w prywatnych centrach medycznych, pozwalając ograniczać kolejkę do specjalistów. Postępująca cyfryzacja pozwalała w znacznym stopniu odciążyć system opieki medycznej. Teleporada stanowi zatem odpowiednik bezpośredniej wizyty u lekarza, jednak należy pamiętać, że jej możliwości są ograniczone bowiem badanie fizykalne, osłuchowe jest niemożliwe. Umawiając się do lekarza pierwszego kontaktu, możemy liczyć się ze szczegółowymi pytaniami dotyczącymi naszych objawów, aktualnych wyników badań, historii leczenia, przyjmowanych leków. W przypadku chorób przewlekłych pytania będą miały na celu oszacowanie, czy trzeba zmodyfikować leczenie. Na tej podstawie lekarz przez telefon może podjąć decyzję o wystawieniu nam e-recepty, e-skierowania czy e- zwolnienia. Nie musimy po takie dokumenty stawiać się osobiście, bo wszystko dostaniemy elektronicznie w postaci kodów.

Teleporada lekarska – jak się do niej przygotować?

Zbadajmy wcześniej swoją temperaturę, ciśnienie, przygotujmy dowód osobisty, wyniki badań, rozpoznania innych specjalistów czy wypisy szpitalne. Przypomnijmy sobie również sposób dawkowania leków, które przyjmujemy. Jeśli istnieje prawdopodobieństwo, że lekarz wystawi e-zwolnienie, przygotujmy sobie dane pracodawcy. Bywa, że mamy sporo wątpliwości, dlatego spiszmy sobie na kartce pytania do lekarza. 

Porada medyczna przez telefon na NFZ – czy po pandemii będzie dostępna?

Teleporada lekarska została formalnie uznana, jako wizyta w ramach podstawowej opieki zdrowotnej od 5 listopada 2019 r. Stało się to wraz z nowelizacją rozporządzenia w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej. Miało to miejsce przed pandemią i wynikało z obserwacji, że połowa wizyt u lekarza jest zbędna, dotyczy bowiem spraw, które można załatwić przez telefon, np. skierowań, recept przedłużających leczenie. Wprowadzenie teleporady stało się ważnym krokiem w stronę cyfryzacji służby zdrowia i już po kilku miesiącach okazało się niezbędne do dalszego świadczenia usług zdrowotnych, gdy w efekcie pandemii kontakt twarzą w twarz musi zostać znacząco ograniczony. Nic jednak nie wskazuje na to, by wraz z opanowaniem wirusa, porady lekarskie przez telefon miały zostać wycofane. Zapewne częściej będziemy przychodzić do lekarza bezpośrednio, ale w sprawach bardziej administracyjnych czy ze względu na odległość miejsca zamieszkania, będziemy w wielu sytuacjach korzystać z formy kontaktu na odległość.

Wykorzystujemy pliki cookies do personalizacji treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie.