Ból jajników przy tabletkach antykoncepcyjnych – czy to normalne?

ból jajnika

Na temat antykoncepcji hormonalnej powstało wiele książek. Poświęcono im wiele badań, aby kobiety decydujące się na zażywanie tabletek zapobiegających ciąży, mogły czuć się bezpiecznie. Nie bez powodu ta forma antykoncepcji cieszy się tak dużą popularnością.

W tabletkach antykoncepcyjnych znajduje się odpowiednia dawka hormonów. Skutecznie zapobiegają zajściu w ciążę, ale nie zapominajmy, że przyjęcie hormonów wpływa na procesy zachodzące w organizmie. Źle dobrane tabletki lub nieprawidłowe ich przyjmowanie sprawiają, że mogą występować skutki uboczne.

Z czym wiąże się pobolewanie jajnika?

Kiedy coś niepokojącego dzieje się z naszym organizmem, od razu zaczynamy szukać potencjalnych przyczyn. Jeśli przyjmuje się tabletki antykoncepcyjne, a zaczyna dokuczać pobolewanie jajnika, to właśnie na tabletki zrzuca się winę. Warto jednak wstrzymać się z tym osądem i nie bagatelizować tego, bo sprawa może być znacznie poważniejsza.

Wśród przyczyn dyskomfortu jest owulacja, stres odczuwany przed stosunkiem, zespół napięcia przedmiesiączkowego albo zła pozycja seksualna. Jednocześnie pobolewanie jajnika może być objawem poważniejszych chorób jak endometrioza, torbiel jajnika, skręt torbieli jajnika, zapalenie przydatków, zespół policystycznych jajników, zapalenie drób moczowych i nowotwór. Najczęściej oprócz bólu pojawiają się jeszcze inne symptomy, jak nudności albo nieprzyjemny zapach.

Ból jajników przy tabletkach antykoncepcyjnych – możliwe przyczyny

Co w takim razie z antykoncepcją? Ból jajników przy tabletkach antykoncepcyjnych jest najczęściej przypisywany doborowi złego leku. W części przypadków faktycznie jest to główna przyczyna, ale z reguły chodzi o co innego. Lekarze podkreślają, że antykoncepcja w sporadycznych przypadkach może mieć wpływ na występowanie dyskomfortu. Jednak dotyczy to najczęściej wkładek wewnątrzmacicznych, globulek dopochwowych, czy kremów plemnikobójczych. Zażywanie tabletek antykoncepcyjnych nie wpływa na występowanie bólu jajnika. Obserwując go u siebie, należy skontaktować się z ginekologiem w celu ustalenia przyczyny. Być może u źródła jest źle dobrany lek, a może chodzi o którąś z przyczyn wymienionych wcześniej.

Ból jajników po odstawieniu tabletek antykoncepcyjnych a działania niepożądane

Po odstawieniu antykoncepcji hormonalnej organizm kobiety potrzebuje czasu, by zmienić funkcjonowanie. Czasem może upłynąć nawet kilka miesięcy, zanim gospodarka hormonalna wróci do normy, a w tym czasie nieraz występują dokuczliwe objawy. Trzeba się też nastawić na to, że pierwsze miesiące będą wyjątkowo płodne.

Jednym z pierwszych objawów, jakie występują w przypadku odstawienia, jest krwawienie przypominające miesiączkę. Dopiero od tego momentu organizm zaczyna proces regulacji. Ból jajników po odstawieniu tabletek antykoncepcyjnych wiąże się głównie z normowaniem cyklu miesiączkowego i jeśli się pojawia, to w dniu owulacji. W przypadku kiedy jest częstszy, należy zgłosić się do lekarza, który pozwoli wykluczyć inne wymienione wyżej przyczyny.

Wśród innych objawów odstawienia tabletek, wymienić można bolesne i obfite miesiączki, pogorszenie kondycji skóry, albo wahania nastroju.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *